VERWACHT

September

The Wild Pear Tree (Nuri Bilge Ceylan)
Vier jaar nadat de Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan in Cannes de Gouden Palm won met ‘Winter Sleep’, keerde hij afgelopen lente terug naar de Azurenkust met ‘The Wild Pear Tree’. Ceylans achtste langspeelfilm mag namelijk gerust tussen zijn allerbeste werk als ‘Once upon a Time in Anatolia’ en ‘Three Monkeys’ staan. ‘The Wild Pear Tree’ draait om Sinan, pas afgestudeerd als leraar, maar vooral een schrijver in spe die erop gebrand is om zijn eerste roman te publiceren. Geldgebrek drijft hem terug naar zijn geboortedorp en het disfunctionele gezin waarin hij is opgegroeid. Dit gaat gebukt onder de gokverslaving van de pater familias die volgens Sinan “voortdurend in gevecht is met de absurditeiten van het leven.”

Ága (Milko Lazarov)

Rendierjager Nanook en zijn vrouw Sedna leven op de besneeuwde vlaktes in het noorden. Hun dagelijkse leven is hard, maar ze klagen nooit. In plaats daarvan vertellen ze elkaar de oude legendes en hun dromen. Die kunnen gaan over ingebeelde ontmoetingen met dieren, mensen – dood of levend – het heeft allemaal een betekenis.
Sedna voelt zich niet goed, eigenlijk is ze ernstig ziek. Ondanks de huisgemaakte zalf die ze op haar pijnlijke buik smeert, weet ze dat ze stervende is. Ze zou zo graag praten over Ága, hun dochter, die jaren geleden de ouderlijke yurt verliet om te gaan werken in een diamantmijn. Hoe zal het de oude man vergaan als Sedna er niet meer is?
Ága is een bijzonder liefdesverhaal tegen de achtergrond van de permafrost; de beelden zijn een lust voor het oog. Over sprakeloosheid en emotionele verharding die alleen kan worden verzacht in het aangezicht van de dood.

El Reino (Rodrigo Sorogoyen)
Manuel Gómez Vidal is een geliefde en charismatische politicus die het goed voor elkaar heeft: hij heeft veel aanzien, een liefdevolle familie en veel vrienden. Maar hij is ook onderdeel van een corrupt politiek systeem, waar ieder zich verrijkt met publiek geld. Terwijl hij een collega en goede vriend indekt, wordt hij zelf het middelpunt van de aandacht en schuiven zijn partijgenoten alle schuld op hem. Maar Manuel laat zich niet kennen en duikt diep in het vuile spelletje.
De politieke thriller El Reino was één van de grote winnaars dit jaar bij de uitreiking van de Goya’s, de Spaanse Oscars. De film sleepte maar liefst zeven prijzen in de wacht waaronder die voor Beste Regie voor regisseur Rodrigo Sorogoyen (Que Dios nos perdone) en acteur Antonio de La Torre, die net als in de vorige film van Sorogoyen, de hoofdrol speelt.

Le Jeune Ahmed (Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne)
In Le Jeune Ahmed, de nieuwe film van de regisseurs Jean-Pierre en Luc Dardenne, worstelt de 13-jarige Ahmed met de idealen van zijn geloof en de verleidingen van het leven. Wanneer Ahmed zich volledig op zijn geloof stort, herkent zijn omgeving de tiener niet meer terug. Zijn leraren maken zich zorgen om zijn extremistische interpretaties van de Koran en thuis zoekt hij ruzie met zijn moeder en zussen. Terwijl Ahmed steeds meer in zijn religie opgaat, ziet zijn omgeving met lede ogen aan hoe hij steeds verder van hen verwijderd raakt. Na een heftig incident moet Ahmed besluiten hoe ver hij wil gaan.

What You Gonna Do When the World’s on Fire? (Roberto Minervini)
In de zomer van 2016 werd de zwarte cd-verkoper Alton Sterling in de Amerikaanse staat Louisiana doodgeschoten door twee witte politieagenten. Ze werden niet vervolgd, wat leidde tot een storm van protest onder leiding van de New Black Panther Party – de opvolger van de in de jaren zestig opgerichte beweging die streed voor gelijke rechten voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap. In What You Gonna Do When the World’s on Fire? volgt de Italiaanse filmmaker Roberto Minervini van zeer dichtbij de protesten onder leiding van de onverschrokken Krystal Muhammad. De acties worden doorsneden met beelden van Judy Hill, een afgekickte zangeres die een bar runt in New Orleans, en de gesprekken tussen de broers Ronaldo en Titus en hun moeder, die als een leeuw vecht voor een betere toekomst voor haar kroost. De registrerende, in prachtig zwart-wit geschoten documentaire was opgenomen in de Gouden Leeuw-competitie van het afgelopen festival van Venetië, en won prijzen in Londen, Wenen en Mar del Plata.

So Long, My Son (Xiaoshuai Wang)
Twee gezinnen groeien vanaf de jaren ’80 samen op tijdens de revolutionaire hervormingen in China. Hun wegen scheiden na het verlies van een kind tijdens een tragisch ongeluk. Te midden van een land in ontwikkeling blijken families, vriendschappen, liefde en het lot ook aan veranderingen onderhevig te zijn. Hoewel de beide gezinnen na al die jaren uit elkaar zijn gegroeid, is hun zoektocht naar de waarheid en drang naar verwerking van de tragedie altijd hetzelfde gebleven. Soms kan het echter een leven lang duren voordat men klaar is om vaarwel te zeggen. Winnaar van de zilveren beer voor Beste Acteur en Beste Actrice op het afgelopen filmfestival van Berlijn.

Con el Viento (Meritxell Colell)
Mónica, een 47-jarige danseres, krijgt een telefoontje vanuit Spanje: haar vader is terminaal ziek. Na 20 jaar moet Mónica terugkeren naar het afgelegen dorp waar ze is geboren. Wanneer ze er arriveert, is haar vader al overleden. Haar moeder besluit het huis van de familie te verkopen en vraagt Mónica te blijven om haar te helpen. De winter komt eraan. De eeuwige stilte, de extreme koude en de moeilijkheid om bij haar moeder te wonen zorgen bij Mónica voor problemen. Ze neemt haar toevlucht tot datgene wat ze het beste kan: dansen.

Jinpa (Pema Tseden)
Kekexilli is de naam van de dunbevolkte Tibetaanse hoogvlakte waar het verhaal zich afspeelt. Een ruigharige man in een leren pak en met een donkere zonnenbril rijdt met zijn vrachtwagen over de uitgestrekte, met sneeuw bedekte vlakte. Tijdens zijn reis onderhoudt hij zich door uit volle borst mee te zingen met het lied ‘O Sole Mio’ , dat hij op een cassetttebandje heeft opgenomen. Hij rijdt per ongeluk een schaap dood en pikt een zwijgzame oude man in tradionele kledij op. Net als de vrachtwagenchauffeur blijkt de man Jinpa te heten. Hij is op weg naar Sanak, op zoek naar de moordenaar van zijn vader. Nadat hij de man op de plaats van bestemming heeft afgezet, rijdt Jinpa de chauffeur door naar een klooster. Bezorgd over een slecht karma vanwege het gedoodde schaap, vraagt hij een monnik te bidden voor de ziel van het schaap. Jinpa betekent in het Chinees letterlijk: ‘dood een schaap’