La Pazza Gioia

gioia

Frankrijk/Italië, 2016 / 116 minuten
Let op met kinderen tot 6 jaarGeweldAngstGrof taalgebruik
Regie: Paolo Virzi
Met: Micaela Ramazzotti, Valeria Bruni Tedeschi, Valentina Carnelutti e.a.
Ondertitel: Nederlands

Gevierd regisseur Paolo Virzì neemt ons in La Pazza Gioia mee naar de Toscaanse Villa Biondi, een bijna idyllische psychiatrische instelling, waar hij ons met het grootste gemak door hordes vrouwen met uiteenlopende geestesziekten loodst. Het is klassieke Italiaanse cinema: niet alleen maar mooie plaatjes maar ook de dynamiek van la dolce, of in dit geval, la vita pazza, dat wordt gevangen in een stormvloed aan beelden propvol met uitzinnige personages en een kakofonie aan stemmen. Het is virtuoze cinema met virtuoos spel van vooral Valeria Bruni Tedeschi die erin slaagt een tenenkrommende diva met een persoonlijkheidsstoornis neer te zetten. Haar personage, Beatrice Morandini Valdirana, denkt de scepter te zwaaien in Villa Biondi. Ze is praatziek, bemoeizuchtig en elitair, voelt zich boven de andere ‘gekken’ verheven, totdat ze in de introverte nieuwkomer Donatella Morelli (Micaela Ramazzotti) een zielsverwante herkent.

Bij toeval weten de twee ertussenuit te knijpen, in eerste instantie om er een leuk dagje uit van te maken. Maar het wordt al snel een doldwaze roadtrip van enkele dagen waarin we meer te weten komen over de adellijke achtergrond van Beatrice en het duistere verleden van de bipolaire Donatella.

Twee vrouwen on the road? Dat doet natuurlijk denken aan de klassieker en toetssteen Thelma & Louise (1991), waaraan Virzì dan ook regelrecht refereert wanneer hij Beatrice en Donatella in een rode Lancia Appia cabrio gelukzalig laat rondrijden door het schitterende Toscaanse landschap. La Pazza Gioia is een stuk humoristischer, soms zelfs hilarisch, en heeft geen iconisch en tragisch einde; wel heeft het net zulke uitstekend geschreven én gespeelde vrouwenrollen, waarvan die van Beatrice in het bijzonder.
Daarom is dit een geslaagde feelgood movie waarin, zoals de regel voorschrijft, humor en drama afwisselend de boventoon voeren, maar lichtvoetig is het onderwerp en de plot van de film zeker niet.
Breng zelf een stoeltje of deken mee, dan zorgen wij voor de rest i.e. hapjes en drankjes. Ingang, zoals elk jaar, aan de Molenberglaan.

Vanaf 20.00 u. muziek van de Tom Waits tribute band ‘The Piano has been drinkin’. De band heeft een geheel eigen repertoire met een knipoog naar het werk van Tom Waits. Van Waits’ eerste Closing Time tot en met z’n laatste wapenfeit Bad as Me werd een uitgebreide lijst samengesteld waarmee door de Euregio getoerd wordt. En zo garandeert ‘The Piano has been Drinkin’ een oprechte ode aan de krascrooner Waits, waarin zowel Mathilda als ook Alice de revue zullen passeren. Tejo Verstappen, zang / Geert Roelofs, drums / Pieter Vermeulen, gitaar / Sjang Coenen, bas / Peter Hermesdorf, sax / Johan de Haan, piano.

Tijden & Tickets

Kaartjes worden 15 minuten gereserveerd in het winkelmandje.

Recensies

Gratis oorstelling in het Aambos Breng zelf een stoeltje of deken mee, dan zorgen wij voor de rest i.e. hapjes en drankjes. Ingang, zoals elk jaar, aan de Molenberglaan. Vanaf 20.00 u. muziek van de Tom Waits tribute band The Piano has been drinkin. De band heeft een geheel eigen repertoire met een knipoog naar het werk van Tom Waits.