The Grandmaster

China/Hong Kong, 2013 / 115 minuten
Let op met kinderen tot 16 jaarGeweldGrof taalgebruik
Regie: Wong Kar Wai
Met: Tony Leung, Ziyi Zhang en Chen Chang

Wereldberoemd werd regisseur Wong Kar-Wai met zijn tweeluik 2046 en In the Mood for Love, waarin hij drie ingrediënten mengde: hypergestileerde beelden, een romantisch liefdesverhaal en de Aziatische sterspeler Tony Leung. Alle drie keerden ze terug in zijn laatste productie The Grandmaster, die een paar jaar terug het Filmfestival van Berlijn opende. Opnieuw een stijlvolle liefdesfilm, maar dit keer met een heel apart hoofdingrediënt: martial arts. Dat levert een wonderlijke kruising op tussen Kar-Wai’s eerdere werk en films als Hero, Crouching Tiger, Hidden Dragon en House of flying Daggers, waarin een ode werd gebracht aan de Oosterse vechtkunst.

The Grandmaster is vooral een lofzang op de kungfu, hier bekend door de actiefilms van Bruce Lee uit begin jaren zeventig en de wuxia films van King Hu. Wong Kar-Wai’s film blijkt echter heel andere koek: hij vertelt het levensverhaal van kungfu-leraren Ip Man en Er Gong. Beiden strijden om de opvolging van Er’s vader, een legendarische Chinese vechtmeester die de noordelijke en zuidelijke vechtscholen van China met elkaar wil verenigen. Een strijd op liefde en dood, want Ip Man en Er Gong zijn behalve rivalen ook geliefden. Op ijkpunten van de recente Chinese geschiedenis komt het duo elkaar telkens weer tegen, waardoor The Grandmaster ons tevens een blik gunt op het ontstaan van het moderne China.

Een belangrijk deel van het drama bestaat echter uit gestileerde gevechten. Deels in slowmotion, en zó spectaculair gefilmd dat ze haast op een dans lijken. De choreografie was in handen van Yen Woo-ping, die eerder verantwoordelijk was voor de vechtscènes in The Matrix, Kill Bill en Crouching Tiger, Hidden Dragon. Liefhebbers weten dan genoeg.

Bijzonderheden
In The Mood for Wong Kar Wai retrospectief in de Royal Theater.

Wong Kar Wai zijn films gaan over de (onmogelijkheid van) liefde, het verstrijken van de tijd, eenzaamheid en het verlangen naar menselijke verbinding. Die thema’s worden in een oogverblindende, betoverende visuele vorm verpakt. Hoewel Wong Kar Wai vooral bekend staat om zijn sublieme studies over romantisch verlangen, omvat zijn oeuvre ook uitstapjes naar sciencefiction, misdaadthrillers en martial arts. Filmhuis De Spiegel vertoont in juli drie films van Wong Kar Wai opnieuw, in gloednieuwe restauraties.

12 juli: (20.00) In the Mood for Love
18 juli: (14.00) In the Mood for Love

19 juli: (20.00) 2046
25 juli: (14.00) 2046

26 juli: (20.00) The Grandmaster
01 augustus: (14.00) The Grandmaster

Tijden & Tickets

NB: U kunt voor deze voorstellingen geen E-tickets kopen of reserveren!

Recensies

★★★★☆ VPRO - ''Glorieuze terugkeer van Wong Kar-Wai, de Hongkongse grootmeester van melancholie en onvervulde verlangens.''