Ash is purest White

China/Frankrijk/Japan, 2018 / 141 minuten
Let op met kinderen tot 12 jaarGeweldAngst
Regie: Zhang-Ke Jia
Met: Tao Zhao, Fan Liao, Yi’nan Diao e.a.

Een onromantisch verhaal van een fatale liefde; we zien hoe de levens van gewone mensen speelbal zijn van grotere historische, sociale en economische stromingen. Tegen de achtergrond van de Drieklovendam is Qiao op zoek naar haar geliefde Bin, een gangsterbaas die meer geld en meer macht wil. Voor hem ging ze de gevangenis in, maar sindsdien lijkt hij spoorloos verdwenen.

Net als in Still Life filmt Zhang-Ke nu weer de Yangtze. De regisseur vindt dit gebied exemplarisch voor de drastische veranderingen in het moderne China. Verder laat hij zich inspireren door de nachtclubs en gokhallen in de 80’er jaren-misdaadfilms uit Hong Kong.

Het verhaal over deze verloren liefde omvat achttien jaar. In die afgelopen achttien jaar heeft de Chinese samenleving snelle veranderingen doorgemaakt. Zhang-Ke laat dat zien aan de hand van beelden van een arm mijngebied in het noordoosten, waar de arbeidsomstandigheden zwaar zijn en kapitalistische invloeden zichtbaar worden. Dan filmt hij bij de Drieklovendam, waar economische ontwikkelingen en toerisme hoogtij vieren. Voor China betekent de Drieklovendam vooruitgang, maar voor Zhang-Ke staat hij voor verlies van oude samenlevingen en tradities. Hierin spelen de kernwaarden van de ‘ianghu’ een grote rol.

In het oude China bestonden veel illegale jianghu-bondgenootschappen; zij bekommerden zich om de lagere bevolkingsgroepen en hadden gerechtigheid en loyaliteit hoog in het vaandel staan. Zullen deze basiswaarden stand houden in de sterk veranderende Chinese maatschappij? Qiao wil dat Bin ophoudt met zijn jianghu-praktijken, maar als ze hem na haar gevangenistijd wil vinden, moet ze zelf aankloppen bij de jianghu. Een prachtig vormgegeven vertelling over twee worstelende personages: wat blijft er over als de hartstocht is geblust? (M.v.H.)

Regisseur Jia Zhang-Ke is een chroniqueur van het 21ste-eeuwse China. Hij filmt de inwoners van het snel veranderende China. In Still Life, waarvoor hij een Gouden Leeuw kreeg in Venetië, filmt hij de mensenmassa’s die hun huizen kwijtraken door de bouw van de Drieklovendam. In The World filmt hij overbelaste werknemers van het grootste pretpark van Azië. In A Touch of Sin bekritiseert hij de machthebbers en hun morele bankroet. In Unknown Pleasures maakt hij een portret van de rondhangende plattelandsjeugd.

Tijden & Tickets

NB: U kunt voor deze voorstellingen geen E-tickets kopen of reserveren!

Recensies

★★★★☆ VPRO Cinema - "Prachtig melodrama"
★★★★☆ NRC - "Het is de beeldtaal die imponeert"
★★★★☆ The Guardian - "Miasma van visionaire vreemdheid"
★★★★☆ Trouw - "Weer zo’n parel van regisseur Jia"
★★★★☆ De Morgen - "Zhang-Ke kruist maffiasaga, liefdesdrama en sociale kroniek"