BlacKkKlansman

Verenigde Staten, 2018 / 135 minuten
Let op met kinderen tot 12 jaarGeweldAngstGrof taalgebruikDiscriminatie
Regie: Spike Lee
Met: John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier
Ondertitel: Nederlands

Baanbrekend regisseur Spike Lee is terug met de provocerende film BlacKkKlansman, gebaseerd op het leven van Ron Stallworth. Deze politieman uit Colorado Springs slaagde er als eerste Afro-Amerikaanse agent in om te infiltreren in de Ku Klux Klan. Detective Stallworth (John David Washington) en zijn partner Flip Zimmerman (Adam Driver) wisten tot in de hoogste kringen van de KKK binnen te dringen. Hun doel was de plannen van deze geheime extremistische organisatie om de macht over te nemen in de stad, te dwarsbomen. Spike Lee (Inside Man, Malcolm X, Do the right Thing) vertelt op zijn kenmerkende directe, maar tevens humorvolle wijze dit ongelooflijke verhaal dat je in de meeste geschiedenisboeken niet tegenkomt.

Deze film gaat in feite over Donald Trump, die de weg baande voor de groei van de alt-right-beweging. Trump eigende zich de KKK-slogan America First toe en vergoelijkte het gedrag van de rechtse relschoppers die vorig jaar door Charlotteville trokken en op het publiek inreden, waarbij een dode viel. (M.E.B.)

Interview met regisseur Spike Lee.

Tijden & Tickets

Kaartjes worden 15 minuten gereserveerd in het winkelmandje.

Recensies

★★★★☆ NRC - "Lee heeft met BlacKkKlansman een speelse film gemaakt, met veel humor en (soms) overdrijving, maar het venijn zit in de staart. De slotbeelden vormen een mokerslag en tonen Lees bedoeling () waarna je nog lang verslagen in je stoel zit."
★★★★☆ Volkskrant - "Een allegorie van hedendaags Amerika. De film wordt speels en opgewekt opgediend, maar trilt van sluimerende woede. Op het festival van Cannes won Lee er eerder dit jaar de Grand Prix mee"
★★★★☆ AD - "Het verhaal is zo bizar dat niemand het kon verzinnen. BlacKkKlansman is weer een ouderwets woedende film van Lee. Vlijmscherpe satire."
★★★★☆ VPRO Cinema - "Even bijtende als grappige film van Lee, waarin hij moeiteloos de raciale spanningen uit heden en verleden aan elkaar knoopt en ook nog de Amerikaanse filmgeschiedenis (Birth of a Nation en Gone with the Wind) op de korrel neemt."