Eerbetoon aan distributeur Contact Film

Afgelopen januari bereikte ons het jammerlijke nieuws dat distributeur Contact Film stopt met het aankopen en uitbrengen van speelfilms en documentaires. De Nederlandse filmwereld verliest daarmee een van de belangrijkste pleitbezorgers van artistieke films. Eigenaar Gerard Huisman had eind 2019 al een gesprek met het bestuur van zijn stichting over de slinkende financiële reserves. De coronacrisis bleek de laatste klap. Het kwaliteitslabel, dat begin 2021 dertig jaar zou bestaan, bracht jaarlijks zo’n tien tot dertien artistieke filmtitels uit. Filmhuis De Spiegel vertoont al vele jaren de hoogtepunten uit het aanbod.

Sinds gemeenten stijgende bezoekersaantallen van filmtheaters verlangen in ruil voor subsidie, is er in het algemeen minder plaats voor artistieke kwaliteit. Het gevolg is dat er een meer mainstream filmaanbod ontstaat. Huisman: “Hoewel ze worden gesubsidieerd om artistiek waardevolle films te vertonen, laten filmtheaters vaak hun oren hangen naar commerciële producten die ook al in de bioscopen te zien zijn.’’ Mede hierom is het einde van Contact Film een groot verlies voor de Nederlandse filmcultuur.

Gerard Huisman startte in 1991 vanuit zijn woonplaats Arnhem met de Contact Film Cinematheek. Arnhem bleef de thuisbasis, ook toen de distributeur een aantal succesvolle titels had uitgebracht. Relevante regisseurs vroeg ontdekken, was de werkwijze van Huisman. De eerste films van de gebroeders Dardenne, Walter Salles, Carlos Reygadas, Bruno Dumont, Nuri Bilge Ceylan, Jia Zhan-ke en Andrei Zvyagintsev zijn allemaal door Contact Film ontdekt en uitgebracht.

Contact Film bouwde door de jaren heen een catalogus op van ruim 250 films. Het bracht vele Gouden Palm-winnaars naar Nederland, die door Huisman vaak al lang van tevoren waren ontdekt en zo in Nederland geïntroduceerd konden worden. Voorbeelden zijn Uzak en Iklimler van Nuri Bilge Ceylan, de Turkse regisseur die in 2014 in Cannes de Gouden Palm won met Winter Sleep. Of Tropical Malady van de Thaise regisseur Apichatpong Weerasetakul, die in 2010 een Gouden Palm won voor Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives.

Tot de grootste hits van Contact Film behoren de documentaires Être et avoir (Nicolas Philibert) en The Story of the Weeping Camel (Byambasuren Davaa en Luigi Falorni). Afgelopen jaar was Gerard Huisman onder meer verantwoordelijk voor het voor een Oscar genomineerde succes Honeyland.

Om Contact Film een laatste keer te eren vertoont Filmhuis De Spiegel een jaar lang iedere maand een bijzondere film uit hun rijke collectie. We hebben ervoor gekozen om van ieder continent een titel te vertonen, van klassieker tot genrefilm. Laat u verrassen!

Augustus:
In the Crosswind (Matti Heide)

September:
Être et Avoir (Nicolas Philibert)

Oktober:
The Missing Picture (Rithy Panh)

November:
Once Upon a Time in Anatolia (Nuri Bilge Ceylan)

December:
El Abrazo de la Serpiente (Ciro Guerra)

Januari 2022:
The Wailing (Na Hong-jin)

Februari 2022:
Silent Ones (Ricky Ryneke)

Maart 2022:
Just the Wind (Bence Fliegauf)

April 2022:
Marketa Lazarová (František Vláčil)

Mei 2022:
Mimosas (Oliver Laxe)

Juni 2022:
Tesnota (Kantemir Balagov)

Juli 2022:
Stray Dogs (Tsai Ming-Liang)