Filmcursus: De terugkeer van de western door Jan Salden

In november start Filmhuis De Spiegel in de Royal Theater met een nieuwe filmcursus. Deze filmcursus wordt gepresenteerd door Jan Salden, docent filmtheorie, cursusgever, filmkenner en vooral bevlogen spreker over film en dan in het bijzonder de western. De filmcursus ‘De terugkeer van de western’ heeft tot doel de western in een historische context te plaatsen en de importantie van de western voor het medium film aan te tonen. De cursus bestaat uit vier theorielessen waarin verschillende aspecten van de western behandeld worden, en drie filmvertoningen waarbij we samen naar een western kijken.

Programma

Bijeenkomst 1 / 04 november, 20 uur

Het berglandschap in de western

Bijeenkomst 2 / 11 november, 20 uur De klassieke western

Samen film kijken 1: 15 november, 14 uur De klassieke western The Man From Laramie (Anthony Mann)

Bijeenkomst 3 / 18 november, 20 uur De revisionistische western

Samen film kijken 2 / 22 november, 14 uur De revisionistische western The Wild Bunch (Sam Peckinpah)

Bijeenkomst 4 / 25 november, 20 uur De eurowestern

Samen film kijken 3 / 29 november, 14 uur De eurowestern The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone)

 

Prijzen:

Passe-partout: € 60,- (4 lezingen, 3 films)

Losse verkoop bijeenkomst: geen Spiegelpashouders € 12,50 en Spiegelpashouders € 10,50.

Losse verkoop film: geen Spiegelpashouders € 8,50* en Spiegelpashouders € 6,50*

* = Films langer dan 150 minuten, extra euro

Op dit moment is het al mogelijk om een passe partout te kopen, te vinden via één van de films opgenomen in de cursus.

Jan Salden over western:

‘’Er is een tijd geweest dat ik haast niet durfde te bekennen, dat ik niet alleen van westerns hield maar dat ik het ook nog eens het mooiste en meest fascinerende genre vond van allemaal. De western was in de ogen van mijn vrienden een genre dat passé was, dat een totaal verkeerd beeld gaf van de geschiedenis en haast een te simpele verhaalstructuur kende waarin degene die goed was de witte hoed droeg en de slechterik natuurlijk de zwarte. Iemand die westerns goed vond was dus niet alleen intellectueel gezien een minder ontwikkeld mens, maar was ook nog eens discriminerend en racistisch.

Maar het zij zo, ik hou van de western, het meest archetypische en iconografische van alle genres. Lang niet zo geschied vervalsend als menigeen denkt, zeker als je bekijkt welke geschiedenis de western beschrijft. De western gaat vaker over de tijd waarin de film gemaakt werd dan dat het een beeld geeft van de verovering van het Wilde Westen. En hoe durf je te spreken over simpele verhaalstructuren als je naar films kijkt zoals The Searchers, Once Upon a Time in the West of Unforgiven wanneer daar thema’s besproken worden als mythevorming en vergankelijkheid. Daarnaast is de western onderhoudend, spannend en meeslepend.

En al zeker niet passé en dood, gezien de hernieuwde aandacht met films als The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, Slow West, True Grit, Bone Tomahawk, Sweet Country en onlangs nog The Revenant, The Sisters Brothers, Hostiles, Django Unchained en The Hateful Eight van Quentin Tarantino.

Met plezier beken ik mijn liefde voor het genre in vier bijeenkomsten en drie filmvertoningen waar we stoere helden zullen zien, waar actie en avontuur is, waar we door maagdelijke landschappen trekken, de zonsondergang tegemoet gaan. Je krijgt een overzicht van de ontwikkeling van een genre dat vanaf het begin de filmgeschiedenis kleur heeft gegeven; je zult zien dat het een dynamisch in plaats van een statisch genre is. En na de bijeenkomsten en filmvertoningen, als de kruitdamp opgetrokken is, heb je wellicht een heel ander beeld over de western.’’

Jan Salden (2010)