Happy End

image description
  • Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, 2017 / 103 minuten
  • Regie: Michael Haneke
  • Met: Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz e.a.

deze film draait op:

Natuurlijk is de titel ironisch bedoeld, typisch Haneke: de film heeft geen happy end. Meerdere thema’s uit het werk van Haneke komen in deze film samen: eenzaamheid, macht en onmacht, innerlijke driften, voyeurisme, het onvermogen tot echt menselijk contact en de digitale afstomping die ervoor in de plaats komt.

In Happy End laat Haneke ons weer zien wat we niet willen zien: de vluchtelingenstroom in Calais. Door de ogen van een twaalfjarig meisje bekijken we de uitgebluste levens van een bourgeoisfamilie in Calais. Het lijkt of Haneke ons het einde van het bourgeois-tijdperk laat zien. Net als in Hanekes Das weisse Band, betekent een kinderperspectief niet automatisch een mildere blik. Het kind is overgeleverd aan de desinteresse van haar rijke familie, sinds haar moeder in het ziekenhuis ligt na een overdosis medicijnen.

De film gaat over perspectief en kaders. Over wat er binnen en buiten het filmkader gebeurt, waarbij Haneke ook smartphone- en computerschermen gebruikt, net als deuren, spiegels en ramen. Het is een film die in dialoog is met wat we niet zien, met wat zich bevindt op de achtergrond, buiten ons zicht. Net als de familie in de film sluiten we vaak onze ogen voor deze werkelijkheid. (M.v.H.)

Prijzen
Venice Film Festival 2017: Winnaar Special Jury Prize
Toronto International Film Festival: Winnaar Platform Prize
London film Festival 2017: Selectie Official Competition




50 jaar Arthouse Film in Heerlen


Ziet u hierboven geen filmpje? Klik dan hier.
Logo 50jr _arthouse